Určite ste to už počuli. Hovorí sa, že imunita sídli v črevách. A je to skutočne tak. Zdravé črevá prispievajú k imunite až 80 percentami. Týmto smerom by preto mala smerovať každá prvotné snaha o zlepšenie vášho zdravotného stavu…

 

Hlavným cieľom prečisťovania je eliminácia toxínov, ktoré sa v hrubom čreve za istý čas nazbierali a následné zlepšenie plnenia správnych funkcií.

Čisté hrubé črevo vám pomôže v týchto oblastiach:

  • zbaviť sa nadváhy
  • zlepšiť činnosť čriev
  • zlepšiť celkový zdravotný stav
  • zmierniť zápchy či hnačky
  • podporiť funkcie imunitného systému
  • zvýšiť celkovú energiu
  • odstrániť problémy s pokožkou, vlasmi a nechtami
  • zmierniť cukrovku či artritídu

V tomto článku vám chceme predstaviť jednoduchý spôsob, akým môžete pravidelne prečisťovať svoje hrubé črevo.

Budete potrebovať len dve ingrediencie:

  • kefír
  • ľanové semienka

Aké zdraviu prospešné účinky prináša kefír?

Kefír je kvasený nápoj, ktorý sa najčastejšie vyrába z mlieka a probiotických bakteriálnych kultúr. Je kompletným zdrojom proteínov s množstvom esenciálnych aminokyselín, minerálov a dôležitých vitamínov skupiny B.

Probiotické organizmy dokážu očistiť čreva, vyrovnať črevnú mikroflóru a zničiť patogény ako E-coli a parazity.

Kefír tiež pomáha obnovovať funkciu tráviaceho systému, liečiť zápalové črevné ochorenia a zaisťuje opätovné “naštartovanie” poškodeného imunitného systému.

Keď kupujete kefír, zvoľte radšej čistý certifikovaný bio (organický) výrobok. Ak takýto nezoženiete, nebojte, vystačíte si aj s obyčajným.

Prečo je kefír lepší ako jogurt?

Priateľské baktérie (teda probiotiká) v jogurte prechádzajú našim tráviacim traktom a dodávajú potravu ďalším priateľským baktériám v črevách.

Baktérie v kefíre dokážu ľahšie kolonizovať črevný trakt. Zároveň z neho vytláčajú preč všetky patogény tým, že si cez neho razia cestu. V podstate prežívajú v hrubom čreve a vytvárajú tam akési kolónie priateľských baktérií, ktoré zlepšujú funkciu tráviaceho traktu.

Jogurt a kefír obsahujú rôzne typy baktérií, ktoré majú aj rozličné úlohy. V kefíre sa nachádza oveľa viac kmeňov tých baktérií (a rovnako i kvasiniek), ktoré sú pre naše zdravie prospešnejšie.

Pomáhajú tiež s trávením a prečisťovaním hrubého čreva, čím pridávajú kefíru vyššiu nutričnú hodnotu, než má jogurt.

Je kefír vhodný aj pre tých, ktorí trpia neznášanlivosťou laktózy?

Priateľské baktérie a kvasinky v kefírové kultúre počas jeho výroby skonzumujú väčšinu mliečnej laktózy.

Mnoho ľudí trpiacich na intoleranciu laktózy pijú kefír hneď ráno ešte pred raňajkami. V tento čas jednoduchšie zvládajú jeho strávenie.

Existujú však aj kefíry, ktoré nie sú robené na mliečnej báze. Vyrobiť sa dá aj z kvaseného ovocného džúsu, kokosovej vody či mlieka, ryžového mlieka, mandľového mlieka a iných potravín.

Účinky ľanových semienok

Pridanie ľanových semienok do stravy je výborným spôsobom na prečisťovaní hrubého čreva.

Ľanové semienka totiž absorbujú vodu. Ich následným posúvaním sa v hrubom čreve pomáhajú prechodu stolice a zároveň zbavujú telo toxínov.

Sú tiež bohaté na ALA, jednu z omega-3 mastných kyselín, ktoré majú protizápalové účinky a dokážu zmierniť syndróm dráždivého čreva (Crohnova choroba a Ulcerózna kolitída).

Ak sú ľanové semienka konzumované celé, s najväčšou pravdepodobnosťou prejdú vaším črevným traktom nestrávené.

Preto je dobré ich pred konzumáciou zomlieť v mlynčeku na mak. Nemeľte ich ale zrazu príliš, pretože dosť rýchlo strácajú svoj účinok.

Semienka užívajte vždy čerstvo namleté (mleté v priebehu posledných 24 hodín) a uskladňujte ich v chladničke.

Ľanové semienka versus ľanový olej

Pre čistenie hrubého čreva sú výhodnejšie semienka než olej.

Ľanový olej síce obsahuje väčšie množstvo omega-3 mastných kyselín ako semienka (na jednotku hmotnosti), avšak semienka ponúkajú vyššiu nutričnú hodnotu. Majú tiež menej kalórií a viac vlákniny.

Každá porcia (2 polievkové lyžice) ľanových semienok má 75 kalórií, zatiaľ čo rovnaká porcia ľanového oleja obsahuje až 240 kalórií.

V jednej porcii ľanových semienok je 3,8 gramov vlákniny, ľanový olej však neobsahuje žiadnu.

To, že sú ľanové semienka zdrojom esenciálnych minerálov, ako sú horčík a meď, im dáva ďalší bod navrch pred ľanovým olejom.

Použitie ľanového oleja je zase výhodnejšie pri liečbe rakoviny podľa metódy Dr. Johanny Budwigové.

Ako využívať tieto ingrediencie na prečistenie hrubého čreva

Ak ste v konzumácii fermentovaných potravín začiatočník, ideálne bude začať v malých množstvách, aby si na ne vaše telo a trávenie zvykli.

Príjem týchto potravín budete postupne rozumným pridávaním zvyšovať.

Odporúča sa tiež dať si každý týždeň na pár dní pauzu a fermentované potraviny vynechať, aby malo telo možnosť pracovať a budovať si imunitu aj samo.

Začnite tým, že si zmiešate 1 polievkovú lyžicu ľanových semienok s tretinou pohára kefíru ešte pred raňajkami. Rovnako postupujte aj večer pred spaním (niekomu možno pomôže skúsiť kefír najprv spoločne s jedlom, napríklad s raňajkami).

Dbajte tiež na to, aby ste vypili aspoň 8 pohárov čistej neperlivej vody denne. Toto robte zhruba týždeň a potom doprajte svojmu telu pár dní voľno. Môžete tak robiť buď raz za čas na prečistenie, alebo pokojne aj pravidelne pre udržanie dobrého zdravia.